خانه | آیت‌ها و مثال‌ها | در نگاه بزرگان | در حیوان | نشخوار گاو، آیت علم آموزی

نشخوار گاو، آیت علم آموزی

گاو، حیوانی است که  پس از چرای سریع و مصرف مقداری علوفه، آن ها را بی درنگ بلعیده و به شکمبه ی خود انتقال می دهد. پس از اتمام چرا زمان استراحت حیوان فرا می رسد و در این حین محتویات درون شکمبه با حرکات چرخشی جابجا شده و به خوبی در هم آمیخته و سپس به نگاری منتقل می شوند. قطعات کوچک مواد غذایی پس از مدت زمانی توقف در نگاری به فضای دهان وارد شده و بعد از آب گیری، خوب جویده می شوند.

ayatmadari.ir-ayate gav va elm amoozi (2)

غذای جویده شده با عبور از لوله ی مری وارد هزارلا شده و عمل هضم روی آن صورت می گیرد. در پایان مواد مغذی موجود در هزارلا به شیردان منتقل و جذب می شوند.

ویدئوی نحوه ی نشخوار گاو:

نقل شده است حکیم و عارف بالله مرحوم سید علی قاضی، عالم بزرگ و استاد علامه طباطبایی، پس از عمری کسب علم و فیض، در بستر مرگ، در حلقه ی شاگردان خطاب به ایشان توصیه ای گران بها فرمودند : «اگر به دنبال کسب علم هستید، بروید و مانند گاو علم بیاموزید.»

ayatmadari.ir-ayate gav va elm amoozi

ساز و کار غذاخوردن گاو، آیت علم آموزی است؛ بدین معنا که در آغاز بایستی به اندک مطالعه ای اکتفا نمود، آنگاه پس از مدت زمانی صبوری (پس از گذر زمان) بر مطالب دریافت شده، مکررا به مرورِ آن ها پرداخت و بعد از نشخوار فکری، مفاهیم را هضم و جذب کرد.

بقره (گاو) نام دومین و بزرگترین سوره قرآن، به معنای شکافنده است. یکی از علل اطلاق واژه بقره به گاو این است که گاو می تواند زمین را شخم زده و بشکافد.

یکی از القاب پنجمین امام شیعیان محمد بن علی علیه السلام که در کنار القاب سایر ائمه اطهار درخشش خاصی دارد نیز باقرالعلوم است. باقر العلوم به معنای شکافنده علم است.

ayatmadari.ir-ayate gav va elm amoozi (11

علی رغم توصیه‌های بزرگانی چون سید علی قاضی طباطبایی مبنی بر علم آموزی به سبک گاو نظام آموزشی حافظه (آی کیو) محور به مرضی واگیردار دچار شده است که در آن دانشجویان، علوم تولید شده ی دیگران (که بعضا دارای مشکلات عدیده هستند و تناقضات جدی با مبانی دینی دارند) را حفظ می کنند. هر استادی آموخته های ناقص خود را در مدت زمانی کوتاه به شاگردانش ارائه می دهد در صورتی که دانشجو قادر به فهم همه ی مطالب در این دوره‌ی زمانی محدود نیست. این موضوع نه تنها مانع اجرای فرایند نشخوار فکری که شامل مرور، هضم و جذب مطالب است، می شود بلکه موجب محو اطلاعات ناچیز دریافت شده توسط دانشجو نیز می گردد. لذا چنین علم آموزیِ حافظه محوری بیهوده است، چرا که به باور تبدیل نشده و در عمل نیز تاثیری نخواهد داشت. این نوع علم آموزی در واقع نشخوار آموخته های دیگران یا دریافت آموخته های نشخوار شده توسط دیگران است.

ayatmadari.ir-ayate gav va elm amoozi (

حال آن که شیوه صحیح نشخوار، آموخته های اندک خود انسان و هضم و جذب آن هاست. انسان باید به همان مقدار که تشنگی و گرسنگی در مغزش احساس می کند، مطالعه و سپس آن را هضم و بعد جذب نماید.

در این مسیر باید آرام آرام و گام به گام جلو رفت. چرا که ظرفیت هضم و جذب در انسان ها متفاوت است. همه به یک میزان و در زمانی مشخص آموخته ها را دریافت نمی کنند. مَثَل ظرفیت محدود مغز انسان و عدم هضم آموخته‌های زیاد توسط آن مَثَل خوراندن غذای سنگین به نوزاد شیرخواره است.

بهره جستن از آیت بقره، کم کم انسان را به جایی می رساند که بتواند باقر باشند. “انسان طراز” در علم، باقر است. یعنی کسی که آموخته ها را اندک اندک و به اندازه ظرفیت و تشنگی و گرسنگی مغزش دریافت و آن را به خوبی هضم و جذب کند و از آن در عمل بهره ببرد. به بیانی بهتر نشخوار علم به روش صحیح، انسان را به انسان طراز در علم یعنی به باقر تبدیل می کند.

متقابلا کسی که علم دیگران را نشخوار می کند مانند گاوی است که غذای نشخوار شده ی گاوی دیگر را می بلعد و تلاشی برای جستجوی علوفه و کندن و بلعیدن آن انجام نمی دهد (آنچه بین اساتید دانشگاهی در علوم مختلف، در جهان عموما و در ایران خصوصا، غوغا می کند)

ارسال آیت از خانم نسرین اختیارپور و تصحیح آقای رسول خدارحمی

برگرفته از جلسه یازدهم کلبه کودک به تدریس استاد حسن عباسی

ayatmadari.ir-ayate gav va elm amoozi .

یک نظر

  1. مخاطب محترم، خانم فاطمه گنجی؛ جهت ارسال ویدئوی نحوه ی نشخوار گاو آدرس ایمیل خود را در باکس پیغام ارتباط با ما یادداشت بفرمایید و یا از لینک زیر در سایت آپارات دریافت کنید:
    http://www.aparat.com/v/tbN1F

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*