خانه | آیت‌ها و مثال‌ها | در نگاه مخاطبان | در انسان | نابینایی و ناشنوایی، آیت عدم درک حقیقت

نابینایی و ناشنوایی، آیت عدم درک حقیقت

طبیعت پدیده:

چشم و گوش افراد نابینا و ناشنوا به ظاهر شبیه افراد سالم است و از این لحاظ عمدتاً فرقی با افراد عادی ندارند. این افراد همچون بقیه‌ی مردم در معرض صداها و تصاویر قرار می‌گیرند، اما از درک آن ها ناتوان هستند. تنها زمانی می‌توان به ناتوانی آن‌ها پی برد که کسی با آن‌ها وارد صحبت و تعامل شود.

ayatmadari.ir-blind.

حکمت پدیده:

نابینایی و ناشنواییِ ظاهری، آیت نابینایی و ناشنوایی قلب و عدم درک حقیقت است. این آیت از پربسامدترین آیت های اشاره شده در نهج البلاغه است.[۱] امام علی (علیه السلام) کسانی را که از درک حقیقت ناتوان هستند نابینا و ناشنوا می‌خواند. این افراد همچون دیگر مردمان در معرض حقیقت قرار می‌گیرند، اما از درک آن عاجز هستند.

این افراد کفر پیشه کرده اند ازاین‌رو خدا بر دل‌های آن‌ها مهر زده است و در سوره ی بقره این چنین می فرماید:

«إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (۶) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَهٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ (۷)» (بقره)

«کافران را خواه بترسانى یا نترسانى تفاوتشان نکند، ایمان نمی‌آورند.(۶) خدا بر دل‌هایشان و بر گوششان مهر نهاده و بر روى چشمانشان پرده‌اى است، و برایشان عذابى است بزرگ (۷)»

حقیقت وجود این کوردلان در قیامت آشکار می‌شود. در آیات ۱۲۳ تا ۱۲۶ سوره‌ی طه نیز خداوند می‌فرماید:

قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعًا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَلَا یَشْقَى (۱۲۳) وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى (۱۲۴) قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا (۱۲۵) قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنْسَى (۱۲۶)

«پس اگر از جانب من هدایتی آمد هر کس از هدایت من پیروی کند هرگز نه گمراه و نه بدبخت شود و هر کس از یاد من روی بگرداند حتماً برای او زندگی سختی خواهد بود و در روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم. او گوید: پروردگارا چرا من را نابینا محشور کردی در حالی که من بینا بودم. گوید: همین گونه آیات و نشانه‌های روشن ما برایت آمد اما تو آن‌ها را فراموش کردی؛ همچنین امروز فراموش می‌گردی.»

ayatmadari.ir-blind

عبرت پدیده:

امام علی (علیه السلام) در خطبه‌ی ۸۷ نهج البلاغه راه نجات از کور دلی را چنین بیان می‌فرمایند: «محبوب‌ترین بنده نزد خداوند کسی است که خداوند او را در پیکار با نفس یاری داده‌است. بنده‌ای که از درون، اندوه را شعار خود و از بیرون ترس از عذاب را تن‌پوش خود کرده‌ است. مرگ را نزدیک دیده و خدا را یاد کرده‌است. از آن چه گواراست به اندک راضی شده‌؛ همواره راه راست را پیموده‌ و شهوات را رها کرده ‌است. چنین کسی غیر از جلب رضای خدا، هیچ همّ و غمی ندارد.»

   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]  این مطلب در خطبه‌های ۴، ۲۰، ۵۵، ۸۲، ۸۳، ۸۵، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۴، ۹۷، ۹۹، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۷، ۱۳۳، ۱۴۴، ۱۴۸، ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۶۱، ۱۷۳، ۱۷۶، ۱۷۸، ۱۷۹، ۱۸۰، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۵، ۱۸۶، ۱۸۷، ۱۸۸، ۱۹۰، ۱۹۱، ۱۹۷، ۱۹۸، ۲۱۵، ۲۱۶، ۲۲۱، ۲۲۲، ۲۲۳، ۲۲۶ و نامه‌های ۳۱، ۳۳، ۶۵، ۶۹، ۷۰ و حکمت‌های ۱۲۲، ۱۳۱، ۱۵۷، ۱۶۹، ۱۹۱، ۲۰۸، ۲۷۵، ۲۹۷ و ۳۶۷ آمده‌است.

ارسال آیت از مخاطب آیت مدار: خانم محدثه قاسم پور

۵ نظر

  1. محتوای سایتتون را مطالعه کردم بسیار عالی است با تشکر

  2. سلام

    واقعا عالی هست کارتون

    ممنونم

  3. با سلام مطلب خوبی بود. موفق باشید.

  4. خیلی خوب بود ممنون از سایت خوبتون

  5. با تشکر از سایت خوبتون خیلی استفاده کردیم

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*