خانه | آیت‌ها و مثال‌ها | در نگاه بزرگان | در حیوان | مکانیزم تولید مروارید در صدف، آیت تبدیل تهدید به موقعیت

مکانیزم تولید مروارید در صدف، آیت تبدیل تهدید به موقعیت

طبیعت پدیده :

صدف یک حیوان نرم تن، با گوشتی ژله ای از خانواده ی دو کفه ای هاست. به این معنی که دارای دو کفه شبیه لاکِ لاک پشت یا شبیه لاک حلزون است که از ماده ی سختی ساخته شده که آن را محافظت می کند. این حیوان دارای عمری بسیار طولانی است به طوری که پیرترین حیواناتی که روی کره زمین زندگی می کنند از گونه ی صدف ها هستند. صدف در آب زندگی می کند، و در مواقع مختلف دو کفه اش برای تغذیه، تنفس و مواردی از این دست باز می شود.

ayatmadari.ir-sadaf morvarid (1)

اما همین صدف به اشکال مختلف و به دلایل گوناگون از جمله مکانی که برای نشستن انتخاب کرده است یا گاهی نشستن طولانی در زیر آب، جریان دریایی باعث می شود سنگ یا ریگ وارد صدف شود.

زمانی که سنگ  کوچک یا ریگی وارد کفه های صدف می شود، باعث آزار گوشت تن این حیوان می شود. اما خداوند به صدف توانی داده است که از خودش ماده ای ترشح می کند که حول آن ریگ را می گیرد و آن را به مروارید تبدیل می کند. اهمیت این کار (تبدیل سنگ به مروارید) در این  است که وقتی سنگی درون صدف به مروارید تبدیل می شود باعث بالا رفتن قیمت صدف می شود. اگر قیمت صدف بدون مروارید یک واحد باشد، قیمت صدفی که درون آن مروارید وجود دارد بسته به نوع مروارید آن ممکن است از چند ده هزار واحد و بیشتر باشدو این در یک جمله یعنی تبدیل تهدید به موقیت.

ayatmadari.ir-sadaf morvarid (4)

در بعد تجاری بشر این صدف ها را درون تورهایی زیر آب نگه می دارد و با ناجوانمردی تمام آن ها را با گیره هایی باز کرده و داخل آن ها تیله های درشت و ساچمه هایی بزرگ قرار می دهند و در تورهای به خصوصی زیر آب نگهداری می کند و این گونه مرواریدهای به اصطلاح صنعتی را تولید می کند چرا که بیشتر از هر چیز به بعد مادی این قضیه توجه دارد؛ در واقع چشم آیت بینی که بتواند این آیت را ببیند و ادراک کند، ندارد.

ayatmadari.ir-sadaf morvarid (6

 با بررسی تاریخ دریافت می شود که مصداق های نسبتا زیادی برای این آیت وجود دارد. به عنوان مثال وقتی که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد (به عنوان تهدید برای ایران)، فرهنگ ایرانی را گرفت و هنگام بازگشت از ایران، لباس ایرانی به تن داشت یعنی ایرانیان نه تنها هم رنگ او نشدند که از فرهنگ غنی خود به او دادند (تبدیل به موقعیت).

یا در مثالی دیگر، وقتی که اسلام به مصر رفت زبان و فرهنگ مصریان را نابود کرد، و تا امروز می بینید که زبانشان از مصری به عربی تغییر پیدا کرده است، این درحالیست که زمانی که اسلام به ایران آمد، ایرانی ها زبان عربی را نگرفتند اما اسلام را پذیرفتند. در توضیح بیشتر باید گفت که در ایران قبل از اسلام، ورود اسلام به مثابه یک تهدید برای ایران تلقی می شد و امروز ایران پرچمدار اسلام ناب است نه عربستان که سردمداران آن خود را خادم الحرمین الشریفین می نامند و قرآن عثمان طه چاپ می کنند و به سراسر دنیا ارسال می کنند و همراه آن تروریسم و نفاق و وهابیت و مواردی از این دست را نیز نشر می دهند. اما در این سو در ایران قرآن چاپ نمی کنیم بلکه اینجا طنین اسلام واقعی مطرح است. اسلامی که ادعا نمی شود که حتی به یک درصدش دست پیدا کرده ایم. چون نگاه رهبران ما این است که ما باید به اسلام ناب نزدیک شویم و معتقدیم وقتی حضرت حجت (عجّل الله فرجه) ظهور می کنند اصل اسلام مشخص می شود.

و یا در نمونه ای دیگر در دوره ی مغول ها، وقتی این قوم وحشی به ایران حمله کرد، کشور با تهدید قبل، که حالا تبدیل به موقعیت شده بود، یعنی تهدیدی که از سمت اسلام آمده بود مغول ها را مسلمان کرد و در گام بعدی از ایران بیرون راند.

در دوره ی اخیر هم که صدام به ایران حمله کرد از تهدیدی که علیه ایران انجام شد مفهومی به نام بسیج، که  قبل از حمله صدام توسط امام خمینی (ره) مطرح شده بود، کامل شد. دفاع مقدسی که در مقابل حمله صدام صورت گرفت، موجب شد که امروز در جمهوری اسلامی مفهومی به نام بسیج وجود دارد که هر وقت نظام دچار مشکل می شود این مجموعه که امام (ره) اسمش را شجره طیبه گذاشت تاثیر گذار است.

در مکاتب امنیتی به این مکتب، مکتب اکازیونالیستی یعنی تبدیل تهدید به موقعیت گفته می شود.

این ها مثال هایی درباره تبدیل تهدید به موقعیت در سطح ملی بودند که می توان آن را در سطح فردی نیز بیان کرد. در سطح فردی هر تهدید یا هر فتنه ای که آغاز می شود برای انسان آزمون است. خداوند در آیه دوم سوره مبارکه عنکبوت می فرماید “احَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ. آیا مردم گمان می کنند تا گفتند ایمان آوردیم رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟” فتنه هایی که صبح تا شب در مسیر زندگی فرد قرار می گیرد برای آزمون اوست. هرکدام آن ها مانند سنگی است که وقتی در صدف انسان قرار میگیرد میتواند به آن ترشح کند و از آن مروارید درست کند.

ayatmadari.ir-sadaf morvarid (8

حکمت و عبرت پدیده:

انسان در زندگی با مشکلاتی (به مثابه سنگ برای صدف) مواجه می شود که زندگی اش را شبیه زندگی صدف می کند. او در مواجهه با مشکلات باید مانند صدف عمل کند تا آن را برای خود به یک موقعیت ویژه یا یک شرایط ممتاز تبدیل کند. در واقع صدف به بشر می گوید: «ای انسان، تهدید یا مشکلی که از بیرون برای تو ایجاد می شود، نعمتی است. جوهره ای داشته باش از اخلاق، فکر، معرفت، صبر و استقامت، ایمان و مواردی این چنین که به آن ترشح کنی و از آن تهدید برای خود یک مروارید موقعیت درست کنی.»

در واقع انسان هایی بالنده هستند، که در مواجهه با مسائل پیرامون خود قدرت و قابلیت مرواریدپروری در خود داشته باشند. این آیت یک چنین انگاره ایست.

دریافت فایل پاورپوینت این آیت (۱۲مگابایت)

دریافت فایل ویدئویی این آیت (۱۹ مگابایت)

برگرفته از جلسه ۳۴۵ کلبه کرامت (۰۱:۰۵:۵۴ تا ۰۱:۱۳:۳۰)

و جلسه ۲ استراتژی برای کودکان (۰۰:۱۸:۲۴ تا ۰۰:۲۹:۳۹ و  ۰۰:۵۳:۵۴ تا ۰۰:۵۶:۳۸)- استاد حسن عباسی

۳ نظر

  1. “در مکاتب امنیتی به این مکتب، مکتب اکازیونالیستی یعنی تبدیل تهدید به فرصت گفته می شود.”

    این جمله که در بالای تصویر سوره عنکبوت است باید ویرایش شود و به جای کلمه فرصت از موقعیت استفاده شود

  2. خیلی عالی و شگفت انگیز بود،خدایا شکرت

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*