خانه | آیت‌ها و مثال‌ها | در نگاه مخاطبان | در انسان | سیرک، آیت لهو و لعب زندگی دنیا

سیرک، آیت لهو و لعب زندگی دنیا

 شاید تا کنون برای شما پیش آمده باشد که به سیرک رفته باشید.

 138 Winter Quarters

باعبور از سالن به محوطه ی داخلی سیرک می رسید.معماری داخلی سیرک به شکل دایره است. صندلی ها دور تا دور صحنه ی نمایش چیده شده اند. الوان جذاب و انوار پر زرق و برق توجه حاضران را به خود جلب میکنند. نمایش آغاز می شود. اعضای گروه نمایش وارد صحنه می شوند و به انجام کارهای حیرت انگیز می پردازند. حیوانات، دلقک ها و آکروبات بازها با همکاری یکدیگر فضایی پر از خطر و ترس، همراه با شادی و لذت را برای تماشاگران فراهم می آورند. افراد حاضر در سیرک با مشاهده ی نمایش در حالی که مسحور شده اند، به تشویق بازیگران می پردازند. پس از اتمام نمایش حاضران سالن سیرک را ترک می گویند و پس از خروج، وارد فضایی می شوند که زمان ورود در آن حضور داشتند.

ayatmadari.ir-cicus (5)

محوطه ی داخل سیرک که به شکل دایره طراحی شده، تداعی کننده دنیاست. بشر پس از تولد وارد جهانی می شود که برای او بسیار جذاب و ناشناخته است. او با گذر زمان خطرها را تجربه می کند و در زندگی اش طعم ترس را می چشد. حکایت انسان های بی توجه به آخرت در جهان مادی حکایت انسان هایی است که در سیرک مشغول مشاهده ی صحنه های ساختگی و اغواگرانه ی بازیگران هستند. آن ها در دنیای فانی سرگرم شادی و خوشگذرانی هستند و توجهی به ابعاد معنایی و فطرت الهی خود ندارند. پس از پایان عمر، مانند مردمانی که بدون هیچ دستاوردی از سیرک خارج می شوند، دنیا را ترک می گویند در حالی که هیچ توشه ای برای آخرت خود نیندوخته اند. آنان در طول زندگی خود مشغول لهو و لعب بودند و پرده ی غفلت مقابل دیدگان دلشان را پوشانیده بود و در ورای انوار پر زرق و برق و ساختگی ناشی از دنیا طلبی، توان درک نور حقیقت را نداشته اند.

ayatmadari.ir-cicus-Know-that-the-life-of-this-world-is-but-amusement-and-diversion-and-adornment-and-boasting-to-one-another

سیرک آیت لهو و لعب است. آیتی که به انسان هشدار می دهد، از پرداختن به بازی های ساختگی و کاذب دنیا که لذات بی معنا و بی ارزشی به همراه می آورند، دوری گزیند و در گرداب دنیا طلبی خود غرق نگردد.

ارسال آیت از مخاطب آیت مدار: آقای سهیل سلیمی

۸ نظر

  1. شما یه اشتباهی در این ایت کردید،سیرکو هم نماد دنیا گرفتید و هم لهو و لعب،ببینید توی سیرک اصلا نمیشه کاری جز تماشا کرد ولی توی دنیا هم.میتونی مشغول لهو و لعب باشی و هم میتونی یه کار مفید کنی،در ضمن سیرک نماد لهو و لعب نیس خود لهو و لعب هستش ،به معنای کار بی هدف و پوچ…
    این نظرم بود،صحیح و خطا بودنش رو به ذهن هر کودوم از دوستان میسپارم

    • ضمن تشکر از نظرات سازنده شما ، توجه شما را به مطالبی که در زیر می آید جلب می کنم:
      پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : دنیا مزرعه ی آخرت است.
      انسان مومن و مسلمان نیز چون نگاه عاقبت مدار دارد باید از دنیا به عنوان یک جاده یا پل به سوی اخرت استفاده کند. اما در این مسیر به راهنما و راهبر نیاز دارد.خدا ،دین و ولی خدا بهترین راهنما برای هر انسان مومن و مسلمان هستند. زندگی برای انسان مومن معطوف به اخرت است در حالی که زندگی برای انسان غیر مومن و غیر مسلم (یعنی هر انکس که اعتقادی به الله ندارد )، محدود به دنیا می شود و بس.
      اگر به متن ایت دقت فرموده باشید ذکر شده است که : “حکایت انسان های بی توجه به آخرت در جهان مادی حکایت انسان هایی است که در سیرک مشغول مشاهده ی صحنه های ساختگی و اغواگرانه ی بازیگران هستند. آن ها در دنیای فانی سرگرم شادی و خوشگذرانی هستند و توجهی به ابعاد معنایی و فطرت الهی خود ندارند.”
      در متن این تفکیک لحاظ شده است. یعنی بین انسانی که دیدگاه عاقبت مدار دارد و انسانی که دیدگاهش محدود و محصور به دنیا است تفاوت قائل شده است.همچنین مطرح شده است که انسان های دنیا طلب خود را سرگرم شادی و خوشگذرانی (نامناسب) می کنند توجهی به فطرت الهی خود ندارند.
      پس بشری که دیدگاه عاقبت مدار ندارد و به فطرت الهی خود نیز توجهی ندارد درگیر دنیاطلبی می شود. دنیا طلبی مورد بحث بدین معنا نیست که به دنیا و وقایع ان بی توجه باشیم بلکه بدین معناست که نباید خود را محصور و محدود به دنیا بدانیم و تنها با دیدی مادی بدان بنگریم.
      لذا این تفکیک در متن ایت لحاظ شده است.

  2. با عرض سلام
    استفاده از نماد دایره سیرک و تشبیه آن به دنیا نکته ریزبینانه ای است البته من با نظر (سلنا) موافقم اما آیا این درست است که سیرک را به طور کلی نماد لهو بدانیم در صورتی که اشخاصی هم هستند که حرکات ژیمناستیک و نمایشی انجام می دهند که با تمرین و سختی های زیادی بدست آمده و انسان را به سوی تحرک می کشاند که قابل تحسین است.

  3. هوالحکیم
    با سلام و تشکر
    همان بحثی که در مطلب آیت راهسازی عرض کردم،این در واقع همان ارجاع مجهول به معلوم است یعنی تصوری در ذهنمان که مصداق این آیه است سیرک است،سیرک هم جعل انسان است دیگر پس سیرک میشود مثال نه آیت،در واقع سیرک حاقه واقع اش لهو لعب نیست بلکه لهو و لعب در دنیا مصداقش سیرک است.با تشکر
    یا زهرا
    والسلام

    • علیکم السلام و رحمه الله
      از شما مخاطب گرامی سپاسگزاریم که اینگونه با دقت نظر به موضوع می نگرید و نظرات سازنده ی خود را ابراز می کنید؛ اما لازم می دانم که به طور مختصر مواردی را خدمت شما عرض نمایم.

      در مورد این موضوع که هر انچه جعل انسان است مثال به شمار می آید و هر انچه جعل خداوند است آیت ، بایستی دقت لازم را مبذول نماییم چرا که در قران کریم خداوند از خلق و جعل خود مثال می زند به عنوان نمونه در سوره ی مبارکه ی بقره آیه ی ۱۹ آمده است :
      ” یا همچون بارانى که در شب تاریک تواءم با رعد و برق و صاعقه (بر سر گرفتاران در بیابان ببارد) آنها از ترس مرگ ، انگشت در گوش خود مى گذارند، تا صداى صاعقه را نشنوند و خداوند بر کافران احاطه دارد ”
      خداوند از باران توام با رعد و برق و صاعقه مثال می زند. باران ، رعد و برق و صاعقه ناشی از جعل خداوند هستند نه جعل انسان اما خداوند از ان به عنوان مثال یاد می کند.
      یا در سوره ی حدید آیه ی ۲۰ امده است :
      ” بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سر‌گرمی و تجمل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون ‌طلبی در اموال و فرزندان است، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می‌برد، سپس خشک می‌شود به گونه‌ای که آن را زرد رنگ می‌بینی، سپس تبدیل به کاه می‌شود.”
      در اینجا از باران که جعل و خلق خداست مثال به میان امده است.
      همچنین در سوره ی ابراهیم ایه ۲۶ خداوند متعال می فرماید :
      “و مثل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدى است که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالاى زمین افتد و (زود خشک شود و) هیچ ثبات و بقایى ندارد.”
      درختی که ریشه اش در قلب زمین فرو نمی رود مَثَل کلمه ی کفر است.درخت توسط خداوند خلق شده است و جعل انسان نیست و همانگونه که در قران امده از آن برای زدن مثال استفاده شده است.

      پس نمی توان به طور کلی از تفکیک جعل انسان از خدا برای تفکیک آیت از مثال استفاده کرد و نمی توان آن را فرمول کامل و قطعی دانست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*