خانه | آیت‌مداری چیست؟ | استاد حسن عباسی در برنامه راز «انسان طراز و استراتژی برای کودکان»

استاد حسن عباسی در برنامه راز «انسان طراز و استراتژی برای کودکان»

رویکرد آیت مدار و سایر رویکردها در استراتژی برای کودکان

استاد حسن عباسی، رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز و رئیس اندیشکده یقین، ۱۱مرداد۹۲ در برنامه راز شبکه چهار سیما حضور پیدا کرد و در خصوص “انسان طراز و استراتژی برای کودکان” با نادر طالب زاده به گفت و گو نشست.

Dr. Hassan Abbasi

خلاصه ای از مباحث مطروحه به شرح زیر است:

ده سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۲، موضوع «فلسفه برای کودکان» را مقام معظم رهبری از مسئولین مربوطه مطالبه کردند. ایشان چند اشکال را به سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی طرح کردند:

۱-      نفی حافظه محوری در سیستم آموزشی کشور.

به این معنی که روش تفکر جایگزین حفظیات در دروس شود. همان طور که می دانید در سیستم آموزشی کل جهان چهار روش وجود دارد:               یک-متن محور        دو-معلم محور             سه-دانش آموز محور           چهار-مدرسه محور

بهترین روش که در اسلام هم به آن تاکید شده است معلم محوری است

۲-      معرفی انسان طراز به جامعه.

ایشان سال ها قبل از مسئولین خواسته بودند انسان طراز را به جامعه معرفی کنند، مجدداً در سال ۱۳۹۰ از آن ها پرسیدند تعریف انسان طراز چی شد؟

۳-      تحول در آموزش و پرورش.

اینکه ساختاری که ما از غرب در نظام آموزشی گرفته ایم باید متحول بشود.

اما نکته ای که ایشان در فضای عمومی مطرح کردند، موضوع فلسفه برای کودکان بود. الان حدود پنجاه سال است که در غرب به ویژه ایالات متحده فلسفه برای کودکان مطرح شده و در ایران روی این موضوع تعدادی پژوهشگاه و موسسه دارند کار می کنند که از آنجایی که در این موضوع هم مانند فلسفه، متون اصلی غربی است و ترجمه آن در کشور مورد استفاده قرار می گیرد کار فلسفه برای کودکان هم یک کار ترجمه ایست. البته تلاش هایی صورت گرفته تا از مباحث فلسفه اسلامی هم استفاده شود اما تبدیل آن به داستان برای کودکان وقت می برد.

Dr hassan Abbasi-raz

استاد عباسی از چگونگی تشکیل کلاس های استراتژی برای کودکان می‌گوید:

همان طور که می دانید دکترین و استراتژی در تفکر غرب(زادگاه استراتژی) نتیجه ی فلسفه است.

ایجاد کلاس های استراتژی برای کودکان که در اندیشکده یقین (به ریاست استاد حسن عباسی) در واقع پاسخی به این مطالبه ی مقام معظم رهبری بود؛ تا هم امکان تفکر در آموزش برای کودکان فراهم شود و هم استراتژی برای کودکان وارد آموزش عمومی شود.

اما در خصوص توضیح درباره ی عبارت آموزش عمومی می توان گفت که در جهان امروز، همه ی آن چه در جامعه امکان پیاده شدن دارد به دو حوزه ی عمومی(public) و رسمی(formal) تقسیم می شود؛ مثلاً دیپلماسی عمومی دیپلماسی رسمی، آموزش عمومی آموزش رسمی و مواردی از این دست.

در این جا ما باید مطالبه ی رهبری مبنی بر معرفی انسان طراز، موضوع تفکر و نفی حافظه محوری و بالا بردن سواد رسانه ای-چرا که امروزه بیشترین تاثیر در آموزش کودکان را انیمیشن ها و بازی های کامپیوتری به عهده دارند- را در یک جا جمع می کردیم. یک حکومت مردمی نخبگان خودش را باید از کودکی در کودکستان ها تربیت کند.

سال ۱۳۸۷ دکتر علی احمدی وزیر آموزش و پرورش وقت در ستاد تحول در آموزش و پرورش از مرکز ما (اندیشکده یقین) خواستند که موضوع استراتژی برای کودکان را به طور جدی پیگیری کنیم. ما تحقیق کردیم ببینیم کشورهای دیگر چه طور این کار را انجام می دهند. به همین منظور سه سال مطالعه ی پایه انجام شد (و پس از آن که طرح اولیه این کلاس ها آماده شد) دو سال هم به صورت پایلوت یا آزمایشی استراتژی برای کودکان پیاده شد.

به این صورت درواقع ما اولین کشوری هستیم که استراتژی برای کودکان را به صورا رسمی (نه عمومی) شروع کردیم. تا کنون تعدادی از کشورها این موضوع را به صورت عمومی(public) با ساخت انواع انیمیشن ها پیاده کرده اند.

استاد عباسی از معلمین استراتژی می‌گوید:

الان خوشبختانه برای تعدادی از خانم ها که کلاس های تخصصی استراتژی را در مرکز ما (اندیشکده یقین) گذرانده بودند دوره های استراتژی برای کودکان را گذاشتیم.

استراتژی برای کودکان در چهار حوزه فعالیت خود را صورت می دهد:

۱-      خانواده هایی که مباحث را از طریق دی وی دی های منتشر شده در مرکز اندیشکده یقین پیگیری می کنند.

۲-      مساجد.

۳-      کانون های فرهنگی.

۴-      مدارسی که در سطح تهران و شهرستان ها این کلاس ها را برگزار می کنند.

ha

استاد عباسی هدف تربیتیِ کلاس های استرتژی برای کودکان را بیان می‌کند:

لذا ما الان از فلسفه برای کودکان شروع کرده ایم و رسانده ایم به تصمیم سازی برای کودکان که کودک ما استراتژیست بار بیاید. به این معنی که چاره سازی، چاره گذاری (جایی که جامعه بی چاره می شود این فرد بتواند چاره بسازد)، تصمیم سازی و ارتقاء قدرت تصمیم گیری(تا کسی او را به تصمیم نرساند) را بیاموزد.

ما این مهم را با ساده کردن مباحث فلسفی، مباحث حکمی، آیات و روایات و رساندن آن ها به مرحله ای که با مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز ملموس و قابل استفاده شود و بتواند کودک ما را با تفکر استراتژیک امروز آشنا کند. زیرا تنها دانشی که دست عموم مردم نیست در حدود ۲۶۰۰ رشته علمی امروز جهان، دانش استراتژی است.از امریکا گرفته تا ایران تعداد محدودی افراد بخصوصی، عمدتاً هم فقط مردان اجازه دارند در دانشگاه هایی با برج و باروهای آنچنانی(با فیلترهای امنیتی بسیار بالا) دانشجوی رشته ی استراتژی بشوند؛ آن هم در مقطع تحصیلات تکمیلی(فوق لیسانس و دکترا) تا تعداد معدودی آدم در جهان استراتژیست بشوند.

اما ما در ۱۵سال گذشته استراتژی را آورده ایم بیرون این دیوارها و به صورت عمومی در سطح جوانان ارائه دادیم و با این درخواستی که از طرف ستاد تحول در آموزش و پرورش شد، استراتژی را در سطح دانش آموزی ارائه کردیم و امسال نیز ان شاء الله توفیق داریم مربیان استراتژی را به اولین مهدکودک هایی را که اعلام آمادگی کرده اند و درخواست برپایی کلاس های استراتژی برای کودکان داده اند از مهر ۹۲ بفرستیم. چون در یک حکومت مردمی، تربیت مدیران و رهبران نسل آینده باید به طور عمومی از دل مدارس شروع بشود و در واقع همه ی کودکان و نونهالان از مهدهای کودک تا مدارس باید این ظرفیت برایشان ایجاد بشود که بتوانند خود را محک بزنند (یعنی آموزش استراتژی برای عده ای خاص نباشد) و باید بدانیم که تصمیم سازان و تصمیم گیران آینده یعنی بالغ بر سی-چهل سال آینده الان باید تربیت بشوند. این صحبت ها ناظر بحثی بود که مقام معظم رهبری در سال ۸۶ فرمودند که نخبه پروری سیاسی را نظام باید جدی بگیرد لذا برای نخبه پروری سیاسی ما نیاز داریم نخبگان سیاسی مان یک گروه محدود در یک محیط بسته نباشند و همه ی کودکان جامعه این شرایط مساوی برایشان به وجود بیاید که با تفکر استراتژیک، با حکومت داری به شکل حرفه ای آشنا بشوند. مردمی که در یک سیستم مردم سالاری (البته استاد عباسی قائل هستند اگر در جوامع تئوکراسی-خداسالاری- پیاده شود هم خدا راضی است و هم مردم؛ زیرا حق مردم در راستای حق خداست و منافی آن نیست) حق رای دارند، این حق را هم باید داشته باشند که خودشان یک روز برای تصدی سمت های مختلف به رای گذاشته شوند.

استاد حسن عباسی در اهمیت و نقش خطیر معلم گفت: اگر به این قشر توجه شود، آینده کشور تضمین شده است.

اما وی در پاسخ به سوال نادر طالب زاده در خصوص آموزش استراتژی به کودکان گفت: زمانی که ما تصمیم گرفتیم استراتژی برای کودکان را آغاز کنیم قصد داشتیم در فاز اول با آموزش عمومی شروع کنیم؛ اما با اصراری که صورت گرفت کار را در یکی از مدارس پسرانه که خودشان درخواست دادند استارت زدیم. این مدرسه بزرگترین مدرسه دولتی پسرانه تهران با حدود هزار دانش آموز است  که کار تدریس استراتژی برای کودکان را در این مدرسه با ۳۲نفر از خانم های مدرس آغاز شد.

کار تدریس به روش جدید، با استفاده از انیمیشن و داستان (که داستان ها را خودم می نویسم) صورت می گرفت؛ انیمیشن ها معین می شدند و چارچوبهای آن ها مشخص می شد و به هر ترتیب سعی شده که کار حرفه ای و حساب شده پیش برود.

اولیای مدرسه و والدین دانش آموزان بسیار همکاری و استقبال کردند تا جایی که گاهی مادرها سر کلاس استراتژی برای کودکان حاضر می شدند!

در سال ۱۳۹۱ اولین مدرسه دخترانه را نیز تحت پوشش مستقیم قرار دادیم در نتیجه در این دو سال تدریس استراتژی برای کودکان در دو مدرسه به صورت مستقیم و همچنین در مدارس شهرستان ها و مساجد به صورت خودجوش اجرا شده است و نیز خانواده های گسترده ای مطالب را از روی سایت (http://www.strategistkids.ir/) برداشته اند. و خوشبختانه این تجربه ی خوبی بود.

استاد حسن عباسی در پاسخ به این سوال نادر طالب زاده که چرا سراغ انیمیشن رفتید گفت: بعد از درخواست سال۸۶-۸۷ آموزش و پرورش مبنی بر راه اندازی استراتژی برای کودکان در مدارس، به سراغ مطالعه بر روی تجربه ی کشورهای مختلف در این باب رفتیم و البته دیدیم که آن ها این آموزش را به صورت رسمی انجام نداده اند (برعکس فلسفه برای کودکان که رسما در مدارس تدریس می شده) بلکه از طریق تلویزیون به صورت عمومی ارایه می شده.

ما در اندیشکده یقین چهار پنج کشور را به صورت نمونه مورد مطالعه قرار دادیم؛ این کشور ها عبارت بودند از چک-اسلواکی (پیش از فروپاشی شوروی) ، لهستان، ژاپن و امریکا. دلیل انتخاب این کشورها این بود که انیمیشن های این کشور ها در تلویزیون جمهوری اسلامی بسیار بخش شده اند.

استاد عباسی انیمیشن پت و مت را آنالیز می‌کند:

کشور چک-اسلواکی در سال ۴-۱۹۷۳ یک انیمیشن برای نمایش انسان طراز می سازد به اسم پت و مت که در طول ۶-۳۵ سال اخیر از تلویزیون ما بارها و بارها پخش شده است و هنوز هم پخش می شود.

از سال ۱۹۷۳ تا کنون ۷۵ قسمت از این سریال کارتونی ساخته شده که این انیمیشن به دو بخش عمده تقسیم می شود؛ یک دوره برای زمان حکومت کمونیست ها و یک دوره هم پس فروپاشی شوروی که این کشور به دو کشور مستقل چک و اسلواکی تقسیم شد.

انیمیشن پت و مت دوره اول کاملا روح مارکسیستی دارد و یک زندگی شبه کارگری را به نمایش می گذارد؛  مثلا شما در قسمتی از این کارتون می بینید که پت و مت همه ی کتاب هایشان را می فروشند تا یک کمد درست کنند و ابزار کارشان را در آن بگذارند (یعنی ابزار کار از کتاب مهم تر است). یا به طور مثال شما در صحنه های مختلف ابزاری چون سندان (یکی از ابزار رایج شوروی کمونیست) می بینید.

ayatmadari.ir-marksisti

اما در دوره ی دوم یعنی از سال ۱۹۹۱ به بعد شما می بینید که زندگی پت و مت ماهیتی لیبرالیستی پیدا می کند؛ به عنوان مثال اتاق پت و مت از هم جدا می شود و مالکیت خصوصی اصالت پیدا می کند.

ayatmadari.ir-liberalisti

چک-اسلواکی این روش را برای تربیت انسان طرازش پیش گرفت که روش غلط تصمیم گیری را به کودکان بگوید؛ از این طریق که کودک تصمیمات احمقانه ی  پت و مت را ببیند و بخندد و یاد بگیرد که مثل آن ها نباشد، شبیه آن چه سعدی از زبان لقمان حکیم فرمود: لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان…

مدل دوم را کشور لهستان با انیمیشن معروف «لولک و بولک» دنبال کرد. در این انیمیشن شخصیت بلندقد با موهای مشکی عقل سلیم‌تری دارد و عاقل است و شخصیت کوتاه قدتر شیطنت‌هایی دارد. این دو شخصیت برگرفته از شخصیت لورل و هاردی بود که هاردی پخته‌تر به نظر می‌رسید.

ayatmadari.ir-lolek.bolek (1)

روش سوم مربوط به ژاپنی‌ها و انیمیشن «ای کی یو سان» بود که ضد روش چک بود.هدف انیمیشن ای کی یو سان این بود که به این اشاره کند که جامعه به بن بست رسیده و کودک باید استراتژیو چاره‌ای بیندیشد. حاکم و قاضی دائما به سوی ای کی یو می‌آیند و در واقع یک راهب کوچک بودایی به عنوان انسان طراز تعریف شده است.انسان طراز چک سلبی و ژاپنی‌ها ایجابی بود.

«سوپرمن» برگرفته از شخصیت حضرت موسی(ع) است

روش چهارم هم مربوط به آمریکا می‌شود. آمریکا انسان طراز را با همان مفهوم انسان طراز تعریف کرده و انیمیشن«سوپرمن» به مفهوم ابر انسان نمونه‌ای از این تفکر است. کتاب «سوپرمن» درقالب کمیک استریپ در سال ۱۹۳۸ و قبل از جنگ جهانی دوم نوشته شد. اخیرا هفتاد و پنجمین سالگرد«سوپرمن»در آمریکا جشن گرفته شد.

آمریکا متأثر از شخصیت«سوپرمن» تا به حال ۲۰۰ ابر انسان طراحی کرده‌اند. مقوله انسان طراز و یا انسان کاملی که آمریکایی‌ها طراحی کردند نشان می‌دهد که ۱۹۳۸ اوج قدرت نازی‌ها در آلمان و قبل از جنگ جهانی دوم بوده است. هیتلر مدام در سخنرانی‌های خود از نیچه به عنوان ابر مرد یاد کرده بود و الان آمریکایی‌ها متأثر ازشخصیت ابر مرد نیچه «سوپرمن» را طراحی کرده‌اند.

 در جشن ۷۵ سالگی «سوپرمن» یک خاخام یهودی نام«سوپرمن» یعنی «کال ایل» که عبری است راترجمه کرد و گفت که به معنای صدای خدا می‌شود. این همان معنایی است که در اسلام به آن کلیم الله می‌گوییم. آنها به طور رسمی اعلام کردند که «سوپرمن» برگرفته از شخصیت حضرت موسی(ع) و به منزله ناجی است.

 

این متخصص حوزه استراتژی درباره شخصیت‌های دیگر توضیح داد: یک شخصیت دیگر که آمریکایی‌ها طراحی کرده اند، «هرکول» است که به عنوان انسان طراز معرفی شده است. یک شخصیت طراز دیگر نیز «سامسون» است کهمانند رستم ایرانی اما در فرهنگ یهودی است. پهلوان یهود سامسون و پهلوان یونانی‌ها هرکول و پهلوان آمریکایی‌ها «سوپرمن» و یا «کال ایل» است. جالب است که نژاد آمریکایی‌ها انگلوساکسون با موهای بلوند و چشم‌های آبی است اما انسان کامل آمریکایی‌ها موهای مشکی دارد. لباس «سوپرمن» پرچم آمریکاست.

herkules_ayatmadari.ir

حدود ۷۵ سال ۱۱۳ سریال، فیلم سینمایی، انیمیشن و بازی کامپیوتری برای «سوپرمن» ساخته شده است؛ یعنی هر سال حتی امسال یک فیلم سینمایی و انیمیشن برای «سوپرمن» ساخته می‌شود.

 در مراسم ۷۵ سالگی «سوپرمن» ۲۰۰ ابرانسان طراحی شده مثل مرد عنکبوتی و یا بتمن به جشن تولد او می‌آیند. آنها این استراتژی را ندارند که یک بار برای همیشه یک کاراکتر را طراحی کنند و کنار بگذارند بلکه طی سال‌های مختلف آن را طراحی کرده‌اند.

«کلاه قرمزی» بیست ساله شد

کشوری مثل آمریکا به کودک خودش القا می‌کند که اگر ابرانسان شوی، کشورت ابر قدرت می‌شود اما ما به تعبیر رهبری غفلت کردیم. ما در ۳۴ سال پس از انقلاب ۳ الی ۴ شخصیت «هادی و هدی»، شخصیت مؤدب «زی زی گولو» و شخصیت غیر مؤدب «کلاه قرمزی و پسرخاله» ساختیم. امسال بیستمین سالگرد تولد «کلاه قرمزی» بود و ما تنها کنار او شخصیت اضافه کرده ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه طراحی یک ابر انسان غفلت کرده‌ایم گفت:من به مدیران رسانه ای یادآوری کردم که آنها تنها برای یک ابر انسان و یا شخصیت طراز خودشان چند سریال و فیلم سینمایی و انیمیشن ساخته‌اند اما ما چه کاری انجام داده‌ایم و تعریف ما از شخصیت طراز چیست؟ آیا این انسان طراز شهید فهمیده و یا آیت الله بهجت است؟

 

عباسی همچنین از غفلت رسانه‌های وطنی در خصوص پخش انیمیشن‌ها انتقاد و تصریح کرد: ما به راحتی انیمیشن‌های«سوپرمن» و یا «مرد عنکبوتی» را پخش می‌کنیم و نمی دانیم دموکرات‌های آمریکا به «سوپرمن» توجه دارند و جمهوری خواهان مذهبی تر بیشتر«مرد عنکبوتی» را مورد توجه قرار می‌دهند.

جالب است که «نارنیا» توسط جناج دموکرات و «هری پاتر» به وسیله جمهوری خواهان در نظام آموزش آمریکا منتشر می‌شود. در واقع تعریف آنها هم از انیمیشن متفاوت است و ما بی حساب و کتاب این انیمیشن‌ها رادر تلویزیون پخش می‌کنیم.

narnia_ayatmadari.ir

چرا در انیمیشن «شکرستان» انسان طراز نداریم؟

یک مجموعه‌ای که باید انسان طراز را بعد از ۳۴ سال در کشورمان تعریف می‌کرد صداوسیماست و انسان طراز ما «کلاه قرمزی و پسرخاله» است. البته انیمیشن‌های «هوتن و سیا ساکتی» و«شکرستان» هم بسیار موفق بوده‌اند و به خصوص در دوبله آنها بسیار موفق عمل کردیم. وقتی چنین ظرفیت انیمیشن سازی را داریم چرا نباید در انیمیشنی مثل «شکرستان» یک انسان طراز نشان داده نشود؟

بخشی از مطلب، برگرفته از سایت خبری تسنیم:

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/05/12/109915/%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%AA-%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%84%D9%88%D9%84%DA%A9-%D9%88-%D8%A8%D9%88%D9%84%DA%A9-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C

دانلود برنامه راز : انسان طراز و کودکان استراتژیست ۱۳۹۲/۵/۱۱ – (صوتی)
• زمان : ۱:۳۰:۳۷

دانلود برنامه راز : انسان طراز و کودکان استراتژیست ۱۳۹۲/۵/۱۱ – (تصویری)
• زمان : ۱:۳۰:۳۷

 

یک نظر

  1. خدا استاد عباسی رو برای اسلام حفظ کنه