خانه | آیت‌مداری چیست؟ | تشریح ایمان به «آیات الهی» از میان هفت متعلَّق ایمان

تشریح ایمان به «آیات الهی» از میان هفت متعلَّق ایمان

همان طور که گفته شد (در پست هفت متعلق ایمان)، براساس آیات قرآن کریم، فرد مومن به هفت چیز ایمان دارد: ۱- الله، ۲- غیب، ۳- ملائکه، ۴- انبیاء، ۵- کتاب، ۶- آخرت و ۷- آیات الهی.

در طول سالیان، اندیشمندان مسلمان و ادیان دیگر بر روی شش متعلق اول پژوهش های فراوانی انجام داده اند اما آنچه از آن غفلت شده متعلق هفتم یا آیات الهی است؛ باید به این نکته توجه کرد که ایمان به آیات الهی مقوله ای جدا از ایمان به آیه های قرآن است، چرا که ایمان به آیه های قرآن در متعلقِ ایمان به کتاب ذکر شده است.

بنا بر این در این جا پرسش اصلی این است که این آیات الهی چیست؟

واژه ی «آیه» قدمتی بالغ بر چهارهزار سال دارد. ریشه ی آن به زبان آرامی برمی گردد و به معنی «اشاره» است؛ به زبان شیواتر یعنی هر چیزی به حقیقتی اشاره دارد.

در یک جمله آیت را می توان این گونه تعریف کرد: «آیت، نشانی حبس شده در پدیده ها از جانب خدا است

در توضیح این طور می توان گفت که شایسته است انسان تمام عالم را نشانه گذاری شده ببیند؛ این نشانه ها زبان سخن گفتن خداوند با انسان است. در یک مثال ساده این موضوع را می توان این گونه ملموس کرد: فرض کنیم که می خواهیم به یک کشور خارجی، مثلا ژاپن، سفر کنیم؛ چون ما می خواهیم با مردم آن جا ارتباط برقرار کنیم قاعدتاً ما باید زبان آن ها را یاد بگیریم نه آن ها. نیز همان طور که می دانیم زبان یک قرارداد است، به این معنی که مثلا به شیئِ «دیوار» در زبان فارسی “دیوار” در زبان انگلیسی “wall” ، در زبان عربی “جدار” و در سایر زبان ها واژه های دیگر اطلاق می شود. پس این قرارداد از مکانی به مکان دیگر تفاوت می کند و یا حتی در زمان های مختلف تاریخی متفاوت بوده و خواهد بود. این ماهیتِ قرارداد های انسانی است.

ayatmadari.ir-ayat chist (1)

حال درمورد «آیت» که زبان سخن گفتن خدا با خلق است باید گفت که ما باید زبان او را یاد بگیریم. آیت ها واژه های این زبان هستند، که انسان می تواند با یاد گیری آیت های جدید، هر لحظه آموختن این زبان را تکمیل کند؛ و همچنین باید مدّنظر داشت که قرارداد زبان خداوندی از نوع قراردادهایی است که برخلاف قرارداد های انسان ها، از ازل تا به ابد ثابت و لایتغیّر بوده است.

نکته ی دیگری که در این جا حائز اهمیت است این است که ریشه و پایه ی حکمت نیز آیه است. بر همین اساس هر کس بتواند آیت موجود در پس پرده ی پدیده ها، یا به زبان دیگر این ایما و اشاره ها، را کشف کند «حکیم» است؛ به همین میزان فرد هر قدر آیت بیشتری بداند حکیم تر است زیرا حکیم بودن ذودرجه است به گونه ای که «الله»، طبق آیات قرآن، حکیمِ کامل و مطلق است و خود قرآن نیز حکیم خوانده شده است. در یک کلام دریافتن اشاره های خداوند یا آیات، «حکمت» است.

ayatmadari.ir-ayat chist (5)

نکته ی تکمیلی در تفاوت حکمت از فلسفه:

همان طور که اشاره شد اساس حکمت «آیه» است، اما اساس فلسفه «آرخه» (کلمه ی یونانی) است؛ و از این جا اولین رگه های تفاوت حکمت و فلسفه مشخص می شود. خداوند در قرآن می فرماید: «یؤتی الحکمه من یشاء» یعنی حکمت آن قدر ارزشمند است که پروردگار عالم آن را به هرکه “بخواهد” عطا می کند و آن، طبق آیات مصحف شریف، “خیر کثیر” است. آن چه این جا مورد تاکید است توجه به این نکته است که نباید حکمت همان فلسفه انگاشته شود چرا که تاریخ، فیلسوفان ملحد و کافر زیادی به خود دیده است، در حالی که اگر خیر کثیر به آن ها رسیده بود حداقل این بود که کافر نبودند؛ این در حالیست که امکان ندارد حکیمی کافر باشد. اما دو فیلسوف با درجه فیلسوفی یکسان، یکی می تواند، مانند علامه طباطبایی، مومن و موحد و دیگری، مثل دیوید هیوم، که به الحاد خودش اعتراف کرده، کافر و مشرک باشد.

فایل ورد این پست:

ayatmadari.ir-ayat chist

فایل پی دی اف این پست:

ayatmadari.ir-ayat chist

۱۳ نظر

  1. سلام علیکم
    من شما را لینک کردم اگر خواستید ما رو لینک کنید.
    ممنون.

  2. سلام
    واقعا دستتون درد نکنه
    ولی یه انتقاد دارم این مطالبی که شما گذاشتین یخورده سنگینه و قطعا یک ادم عادی نمیتونه با یک بار خوندن اونو درک کنه و بفهمه(من خودم ۲ ۳ بار خوندم تا چیزی دستگیرم بشه)
    اگه امکان داشت یخورده ساده ترش کنین
    یا یک راه خیلی بهتر ولی با زحمت که بتونید اونو در قالب یک کلیپ یا انیمیشن (تصویر) اموزش بدین
    به هر حال ممنون

  3. محمدعلی سلیمی

    سلام. واقعا خیلی عالی بود. اگه لطف کنید و آیت های بیشتری بگذارید واقعا ممنون میشم!
    یک سوال: مگه این آیات رو حکیم نمیبینه و خداوند در قرآن می فرماید: «یؤتی الحکمه من یشاء» یعنی خدا این را میدهد. حال آیا این فهمیدن آیت توسط ما قابل انتقال بغیر هست یا نه؟ اگر نه پس چطور شما بما میگویید فلان چیز آیت فلان است!
    با تشکر…

    • از نظر نویسنده:
      حکمت ذو درجه است (درجه بندی دارد)
      یعنی به بسیاری از ما درجه ای از حکمت عطا شده اگر فردی آیتی را کشف می کند و در اختیار دیگران می گذارد افراد حکیم(با درجات مختلف حکمت) آن را می فهمند و در حکمت رشد می کنند.
      برخی از آیات را هم فرد خودش کشف نمی کند بلکه از احادیث و آیه های قرآن پیدا می کند و منتشر می کند مانند آیت سراب در بخش مخاطبین آیت مدار همین سایت.
      ضمنا هر پدیده ای ممکن است هزاران آیت مختلف داشته باشد مثلا من نوعی از ستارگان آیتی را کشف کنم، یک دریانورد آیت دیگری و یک منجم آیتی دیگر و همه ی ما آیت را درست کشف کرده باشیم، لذا نباید دیدمان را به آیات محدود کنیم، بدانیم که اگر خدا اذن دهد از هر پدیده ای چندید آیت متفاوت و شگفت انگیز می توان فهم کرد.

      در صورتی که پاسخ روشن نبود بفرمایید تا توضیحی متفاوت بدهیم
      سپاس از توجه شما

  4. با عرض سلام
    مطلب مناسب و پرجلوه ای بود اما احساس می کنم متن کلیت را می رساند اما در بخشی از جزئیات (کشف رمز از پنج پدیده ی هستی) نیازمند توضیح بیشتری است .

  5. به نام او . سلام . تصاویر پست باز نمی شوند !!!

  6. آیت به چی ختم میشود و حکمت به چی؟
    یعنی فرق آیت و حکت چیست؟
    فرق انسان آیت بین با انسان حکیم چیست؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*