خانه | آیت‌ها و مثال‌ها | در نگاه مخاطبان | در محیط / در طبیعت | ایجاد پیچ و خم در راهسازی، آیت ابتلائات دنیا

ایجاد پیچ و خم در راهسازی، آیت ابتلائات دنیا

 در کلاس راهسازی حضور داشتم که استاد مطلبی را بیان کردند که در ذهنم حرف استاد اخلاق حجه الاسلام قلمشاهی تداعی شد.

road building-ayatmadari.ir (3)

استاد راهسازی گفتند: «وقتی می خواهند بین دو مکان راه ایجاد کنند، اگر مسیر راه مستقیم هم باشد و نیاز به قوس در جاده نباشد باز هم باید طی یک مسافت مشخصی، که بستگی به راه دارد، یک قوس ایجاد کرد؛ دلیل آن این است که اگر راه کاملا مستقیم و یکنواخت باشد احتمال این که راننده دچار خواب آلودگی و تصادف یا واژگونی در مسیر بشود زیاد است؛ به عنوان مثال محور سبزوار – شاهرود چنین مشکلی دارد و یکی از دلایلی که سالانه تلفات زیادی را در پی دارد همین موضوع است. این موضوع به حدی مهم و قابل توجه است که در آیین نامه راه کشور روسیه به آن اشاره شده است.»

road building-ayatmadari.ir (1)

به یاد آوردم استاد اخلاق روزی این نکته را گفتند که در راهسازی چنین جریانی وجود دارد و ایشان فرمودند که دلیل بعضی ازبلاها و پیچ خم هایی که در زندگی ما رخ می دهد همین است که ما دچار خواب آلودگی و حواس ­پرتی و فراموشی نشویم و خداوند به خاطر جلوگیری از حادثه ای ناگوارتر، که آن غفلت انسان است، این مشکلات را در زندگی قرار می دهد، چرا که در مقایسه با خسرانِ آن غفلت، تقریباً هیچ است. اگر مسیر زندگی انسان یکنواخت و بدون ابتلاء و آزمایش شود، وی از ذکر خدا غافل می شود.

road building-ayatmadari.ir ( 8)

امام صادق (ع) می‌فرمایند: بر مؤمن چهل روز نمی‌گذرد مگر این که عارض شود بر او امری که او را محزون کند و به واسطه آن متذکر شود (حال امکان دارد این امر به صورت بیماری خود و فرزندان یا حتی به اندازه ی یک سردرد یا بریدگی در دست باشد ولی این ناگواری باید باشد.)

خداوند در قرآن می فرماید :

فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَهً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِیَ فِتْنَهٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ   (زمر/۴۹)

و چون انسان را آسیبى رسد ما را فرا مى‏ خواند سپس چون نعمتى از جانب خود به او عطا کنیم مى ‏گوید تنها آن را به دانش خود یافته ‏ام نه چنان است‏ بلکه آن آزمایشى است ولى بیشترشان نمى‏ دانند.

این آسیب ها (به تعبیر مترجم قرآن) خود نوعی نعمت اند تا بنده را متوجه حضرت حق کند؛ اما جای تاسف دارد که خداوند در ادامه آیه می فرماید این ابناء بشر در خوشی پروردگار خود را فراموش کرده و آن را از جانب ذکاوت و تدبیر خود می داند.

وقتی به شخصی واکسن بزنند از طریق سرنگ، میکروب زنده ضعیف شده یا کشته شده و یا سموم بی اثر شده میکروب ها که خاصیت تحریک سیستم ایمنی بدن را دارد وارد خون می کنند، چراکه بدن مثل یک دشمن خارجی به آن نگاه می کند و ارتش دفاعی خود را آماده می کند تا با آن به مقابله برخیزد و در نتیجه باعث ایجاد پادزهر می شود و وقتی بدن یک بار بر یک میکروب یا ویروس خاص پیروز می شود تا مدتی یا برای همیشه در مقابل آن قدرت دفاع دارد، در این هنگام بدن را «مصونیت یافته» می نامند.

road building-ayatmadari.ir (16)

حال بعضی از گرفتاری ها و مشکلات در این دنیا هم مثل همین موضوع است که ما را هوشیار می کند تا دچار غفلت در زندگی و خسران جبران ناپذیری در آخرت نشویم.

اما گروهی که این آزارها را در زندگی این دنیا نمی پذیرند، مانند کودکانی هستند که از خوردن داروهای تلخ امتناع می کنند و از منع کردن خوردن غذاهای لذیذ که برای بدنشان ضرر دارد به خشم می آیند، در صورتی که خوردن این داروهای تلخ و نخوردن این غذاها باعث دفع مریضی و سلامت بدنشان می شود.

road building-ayatmadari.ir (21)

اِذا مَسَّ الاِنسـنَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنیبـًا اِلَیهِ ثُمَّ اِذا خَوَّلَهُ نِعمَهً مِنهُ نَسِىَ ما کانَ یَدعوا اِلَیهِ مِن قَبلُ وجَعَلَ لِلّهِ اَندادًا لِیُضِلَّ عَن سَبیلِهِ قُل تَمَتَّع بِکُفرِکَ قَلیلاً اِنَّکَ مِن اَصحـبِ النّار (زمر/۳۹،٨)

آن گاه که ضررى به انسان رو کند، به سوى خدا مى‌رود و او را با انابه و زارى، مى‌خواند و چون نعمتى از خداوند دریافت کند، دعا و حالت پیشین را از یاد مى‌برد و با کفر خویش به گمراه ساختن دیگران برمى‌خیزد و نتیجه این ناسپاسى و فراموشى، بهره‌مندى اندک او در دنیا و آتش نشینى آخرت است.

نکته :‌ خداوند در سوره شوری آیه۳٠می فرماید: وَمَآ أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ

آنچه از مصائب و ناملایات به شما برسد، به خاطر اعمالی است که انجام داده اید.

گاهی هم ممکن است مصیبتی به انسان برسد که به خاطر بی احتیاطی و ندانم کاری بوده است که البته خود همین بی احتیاطی و ندانم کاری نوعی گناه است؛ هرچند گناه اصطلاحی و شرعی نباشد ولی تاثیر خود را خواهد داشت.

نیز می توان گفت که مصائب انسان را آب دیده و پرتلاش می کند و راه دفع شر و مصیبت را به انسان می‌ آموزد؛ همچنین بسیار در روایات آمده است که ابتلائات برای ارتقاء مقام به انسان می رسد؛ از این رو است که گفته می شود مصائب همیشه به خاطر گناه نیست.

کشف آیت از مخاطب آیت مدار: آقای مهران استیری

۸ نظر

  1. با سلام و خسته نباشید در این ایت تفاوت معنی و حتی متن در ایه ۸ سوره زمر وجود داره و برای جلو گیری از اشتباه بیشتر تصحیح کنید
    http://www.parsquran.com/data/show.php?sura=39&ayat=%DB%B8&user=far&lang=far&tran=1

  2. خییییییییییییییییلی جالب بود… خصوصا مثال جاده… خدا خیرتون بده

  3. هوالحکیم
    با سلام و تشکر
    با توجه به تبیین تفاوت بین مثال و آیت و روح کلی حاکم بر آنها اینگونه برداشت کردم که آیت های الهی از خلقت خداوند و جعل خواوند گرفته میشود در حالی که مثال ها از جعل انسانها لذا بیان راهسازی و یا نوشتن با خودکار یا مداد را میتوان در گروه مثال ها قرار داد نه آیت ها ولی تغییر وضعیت انسان و زغال ها در دسته آیت ها زیرا طبق تعریف شما از خلقتش اینگونه دریافت میشود.لطفا این دسته بندی را در صورت صحت اعمال بفرمایید.
    برای آیت این پست میتوان از وجود سنگ ها در مسیر رودخانه که باعث زیبا شدن صدای رود میشود استفاده کرد.
    یا زهرا
    والسلام

    • مدیر پایگاه: سلام علیکم.
      مخاطب عزیز، سخن شما به جا و صحیح است لکن در برنامه ای که نقشه راه سایت را مشخص می کند، در حال حاضر نوبت به جداسازی دقیق آیت و مثال نرسیده است.
      اما در مورد آیتی که اشاره فرمودید، خواهشمند است آن را به تفصیل برای ایمیل سایت ارسال فرمایید.

  4. این آیت برای من بی نهایت قابل استفاده وجالب بود

  5. احسنت! خیلی استفاده کردم!

جوابی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدخانه‌های ضروری نشانه‌گذاری شده است. *

*